مقایسه سنگ مرمریت (Marble) و سنگ مرمر (Onyx)

موارد استفاده :


سنگ مرمریت و اونیکس به دلیل جذابیتی که دارند، قرن ها در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. مرمریت معمولا به عنوان پوشش کف ساختمان، میزها، اطراف شومینه، مجسمه ها و عناصر تزئینی در بناهای مختلف استفاده می شود. با توجه به تطبیق پذیری و درجه ی سختی، این سنگ را می توان در درجات مختلف صیقلی کرد و ظاهر متفاوتی را بسته به نوع کاربری، از یک نوع خاص مرمریت دریافت نمود. نمونه های مرمریت مات یا براق را با کمی جستجو در محیط اطراف به راحتی می توان یافت.
 مرمر با خاصیت نیمه شفاف منحصر به فرد خود، اغلب برای کاربردهای دارای نور پس زمینه مانند پانل های دیواری، دیوارهای حائل، میزهای تزیینی و وسایل روشنایی مورد استفاده است. هنگامی که نور از این سنگ عبور می کند جلوه بصری خیره کننده ای ایجاد می گردد. همین ویژگی قرن هاست که معماران و طراحان را مجذوب خود کرده است.

 

ساختار مرمریت و اونیکس :


مرمریت یک سنگ دگرگونی است که عمدتا از کانی‌های کربناته تبلور مجدد، معمولاً کلسیت یا دولومیت تشکیل شده است، (این سنگ زمانی تشکیل می شود که سنگ آهک (لایمستون) در طول زمان تحت فشار و حرارت شدید قرار گیرد).
سنگ اونیکس (مرمر)، نوعی کوارتز کریپتوکریستالی است که در حفره‌ های ناشی از جریان‌های گدازه یا به صورت استالاکتیت و استالاگمیت در غارها تشکیل می‌شود.


مقاومت و ماندگاری :


وقتی صحبت از دوام و سختی به میان می آید، مرمریت در جایگاه بالاتری نسبت به اونیکس قرار می گیرد. مرمریت بسته به نوع و ترکیبات آن دارای درجه سختی 3 تا 5 در مقیاس Mohs است. یعنی می تواند سایش و فشار متوسط را تحمل کند، اما اگر به درستی نگهداری نشود، مستعد خراش و لکه است. مرمر دارای درجه سختی کمتری در حدود 6-7 در مقیاس Mohs، است. که همین امر آن را مستعد خراش و شکستگی می کند.


ترکیبات سنگ مرمریت و مرمر : 


ترکیبات مرمر در درجه اول از دی اکسید سیلیکون (SiO2) تشکیل شده است که مسئول ظاهر شیشه ای آن است.  همچنین حاوی ناخالصی های معدنی مختلف مانند اکسید آهن، اکسید منگنز یا ترکیبات کربنی است که به صورت رنگ های متفاوت و رگه ها در ظاهر آن نمایان است. این ناخالصی ها باعث ایجاد طیف گسترده ای از رنگ های اونیکس از جمله سفید، سیاه، سبز، قرمز و قهوه ای می شود.
سنگ مرمریت معمولا شامل کربنات کلسیم (CaCO3) است که از پیش ساز اصلی سنگ لایمستون مشتق شده است.  وجود مواد معدنی دیگر مانند کانی های رسی یا کوارتز می تواند بر ظاهر و ماندگاری آن تاثیر بگذارد. الگوهای رگه‌ای که در مرمریت دیده می‌شود ناشی از ناخالصی‌هایی مانند اکسید آهن یا مواد آلی موجود در زمان تشکیل آن است.

 

مشخصات فیزیکی اونیکس و مرمریت : 


اونیکس به دلیل خاصیت نیمه شفاف خود شناخته می شود، که به نور اجازه عبور از سنگ می دهد. احتمالا نمونه ی این پدیده را در دکور فروشگاه ها و یا منازل لوکس دیده اید. این ویژگی منحصر به فرد آن را به انتخابی عالی برای مقاصد تزئینی مانند میز یا پانل های دیواری تبدیل می کند که می تواند جلوه های بصری خیره کننده ای ایجاد کند. با این حال، مرمر نسبتا نرمتر از مرمریت است و بیشتر مستعد خراش یا حکاکی با مواد اسیدی است.


سنگ مرمریت دارای ساختار کریستالی متمایز است که همین امر باعث می شود مراحل پرداخت و صیقلی کردن به طور ویژه ای بر روی آن قابل انجام باشد. این سنگ پس از پرداخت به درخشندگی بالایی می رسد و مناسب انواع استفاده های تزیینی و پوششی است. در عین حال مقاومت آن باعث می شود در طول سالیان این درخشندگی را حفظ کند. مرمریت به دلیل دوام خود مشهور است؛ و همین ویژگی آن را برای کاربردهای مختلف مانند کفپوش ها، مجسمه ها و عناصر معماری مناسب می کند. با این حال، مرمریت یک سنگ متخلخل است و اگر به درستی حفظ و نگهداری نشود، مستعد لکه شدن است.


ویژگی های ظاهری مرمر و مرمریت : 


یکی از قابل توجه ترین تفاوت های سنگ مرمریت و اونیکس در ظاهر آنها نهفته است. مرمریت معمولا دارای یک الگوی رگه‌دار با رنگ‌های مختلف از سفید تا سیاه است، از جمله سایه‌های خاکستری، بژ، صورتی، سبز یا آبی ( رگه ها به دلیل ناخالصی های موجود در طول تشکیل آن ایجاد می شوند).
از سوی دیگر، مرمر کیفیتی شفاف دارد که نوارها یا لایه‌هایی از رنگ‌های مختلف از آن عبور می‌کنند.  این نوارها می توانند از سفید تا سایه های قهوه ای، قرمز، زرد یا سبز متغیر باشند.


نتیجه گیری : 


در حالی که سنگ مرمریت و مرمر هر دو از سنگ های طبیعی با زیبایی متمایز خود هستند، اما از نظر ترکیب، ظاهر، دوام و کاربرد تفاوت هایی دارند.  سنگ مرمر به دلیل نقوش رگه‌دار و استحکام بیشترش شناخته شده است که آن را برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب می‌کند. از سوی دیگر، کیفیت شفاف و نوارهای رنگی منحصر به فرد اونیکس، آن را برای نصب با نور پس زمینه یا نقاطی که می توان از ظاهر چشمگیر آن استفاده کرد، ایده آل می کند. در نهایت، انتخاب بین مرمریت و اونیکس به ترجیح شخصی و نیازهای خاص پروژه در بستگی دارد.
اگر به دنبال استفاده از نور خورشید و یا به کارگیری از تلالوء آن در ساختمان هستید به احتمال زیاد سنگ اونیکس یک انتخاب جدی پیش رویتان می گذارد. و اگر به دنبال پوششی با دوام و در عین حال شفاف و صیقلی هستید مرمریت گزینه عالی برای شماست.
 

  • نگین سنگ کویر نگین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نگین سنگ کویر صادرکننده سنگ ساختمانی

مرمریت ، تراورتن ، لایمستون ، آنتیک ، کوپ و ...

شرکت نگین سنگ کویر (سهامی خاص) فعالیت خود را از سال 1348 در زمینه های زیر آغاز نموده است:

- تولید و فراوری سنگهای تراورتن، مرمریت و لایمستون
- استخراج و تولید بلوک سنگ از معادن شرکت
- واردات تخصصی ماشین آلات و لوازم فراوری سنگ

این شرکت دارای دو واحد فراوری می باشد که یکی از آنها در منطقه صنعتی محمود آباد به منظور فراوری و تولید سنگ در بازارهای داخلی ایران ایجاد شده است و واحد دوم در منطقه صنعتی سجزی انحصارا در زمینه تولید و صادرات سنگهای ساختمانی به کشورهای دیگر فعالیت می کند، محصولات این شرکت تاکنون به بیش از 28 کشور جهان از جمله انگلستان، استرالیا، فرانسه، قطر، قزاقستان و... صادر شده است.

جهت مشاهده کامل لیست محصولات و خدمات شرکت نگین سنگ کویر به سایت ما مراجعه فرمایید.
www.neginstone.com
تلگرام: 09101185343
طراحی شده توسط نگین سنگ کویر تمامی حقوق این وبلاگ متعلق به نگین سنگ بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد