اکتشاف و حفاری معدن چه مراحلی دارد؟

مواد معدنی برای نزدیک به ۲۰۰ سال بخشی از اقتصاد قوی جهان بوده است، اکتشاف و استخراج مواد معدنی در پارک‌های ملی یا ایالتی مجاز نیست، بیش از ۲۰ قانون برای اکتشاف و استخراج معادن برای حفاظت از محیط زیست، میراث بومی، آب، زمین، گیاهان و حیوانات، تنوع زیستی، حوضه آب و… اعمال می‌شود.

اکتشاف معدن چیست؟
اکتشاف (Exploration) به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها گفته می‌شود که به تعیین و کشف وجود مواد معدنی در زیرزمین کمک می‌کند.
اکتشاف معدن (به انگلیسی: Mine Exploration) فرآیند جستجوی شواهدی از هرگونه کانی‌سازی و منابع و ذخایر ارزشمند از نظر اقتصادی و تجاری با به کارگیری علوم، فنون و روش‌های مختلف در روی زمین یا زیرزمین است.
اگر در فرآیند اکتشاف مشخص شود که مواد معدنی قابل استخراج تجاری هستند، استخراج معادن در دستور کار قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کمتر از یک درصد از پروژه‌های اکتشافی معمولاً تا ایجاد یک معدن پیش می‌روند، چون معدن و منابع استخراج شده هزینه مالی بالایی دارند.
اکتشاف معدن شامل عملیات مختلفی می‌شود مانند:
•    جمع‌آوری و بررسی داده‌های دفتری (مطالعات دفتری)
•    کسب اطلاعات مقدماتی به صورت میدانی
•    مرحله اکتشاف
مراحل اکتشاف و حفاری معدن به طور کلی شامل سه مورد می‌شود که توسط آیین نامه اجرایی صنعت معدن ایران و استانداردهای جهانی تدوین شده‌اند.
•    شناسایی، محاسبه و بررسی اطلاعات اولیه: 
پیش از اینکه محل دقیق یک معدن مشخص شود، باید یک منطقه بزرگ‌تر مورد بررسی قرار گرفته و مطالعات اولیه بر روی آن منطقه صورت گیرد. به طور مثال اگر احتمال می‌رود در یک نقطه مشخص از آن محیط ماده معدنی وجود دارد، مطالعات بر روی محیط اطراف آن انجام می‌گیرد تا صحت فرضیه اثبات شود.

•    پی جویی: 
پس از اینکه نتایج مرحله قبل مشخص شد و قسمت‌های امیدبخش اولویت بندی شدند، در مرحله پی جویی تمرکز مهندسین معدن بر روی اولویت‌های بالا خواهد بود و سعی می‌کنند دامنه مطالعه خود را کوچک‌تر کنند تا اطلاعات دقیق‌تری بدست آورند. آزمایشات فیزیکی در محیط، نقشه برداری، نمونه برداری، زمین شناسی، ژئوشیمی و ژئو فیزیکی از جمله مهم‌ترین مراحل پی جویی به شمار می‌روند و بسته به شرایط محیطی هر معدن، یکی از آن‌ها را به کار می‌برند.
•    اکتشاف :
آخرین مرحله از اکتشاف و حفاری معدن، مرحله اکتشاف است. این مرحله خود به دو نوع اکتشاف عمومی و تفضیلی تقسیم بندی شده و کانسار معدن و شکل هندسی آن در همین مرحله مشخص می‌گردد، پس از اینکه تایید شد یک معدن برای بهره برداری مناسب است، نوبت به استخراج از آن می‌رسد. روش‌های استخراج از معادن به دو شکل روباز و زیرزمینی انجام خواهد گرفت. اگر سنگ در پوسته زمین قرار گرفته باشد، از روش روباز و چنانچه در عمق زمین باشد از روش استخراج زیرزمینی بهره می‌برند.

  • نگین سنگ کویر نگین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نگین سنگ کویر صادرکننده سنگ ساختمانی

مرمریت ، تراورتن ، لایمستون ، آنتیک ، کوپ و ...

شرکت نگین سنگ کویر (سهامی خاص) فعالیت خود را از سال 1348 در زمینه های زیر آغاز نموده است:

- تولید و فراوری سنگهای تراورتن، مرمریت و لایمستون
- استخراج و تولید بلوک سنگ از معادن شرکت
- واردات تخصصی ماشین آلات و لوازم فراوری سنگ

این شرکت دارای دو واحد فراوری می باشد که یکی از آنها در منطقه صنعتی محمود آباد به منظور فراوری و تولید سنگ در بازارهای داخلی ایران ایجاد شده است و واحد دوم در منطقه صنعتی سجزی انحصارا در زمینه تولید و صادرات سنگهای ساختمانی به کشورهای دیگر فعالیت می کند، محصولات این شرکت تاکنون به بیش از 28 کشور جهان از جمله انگلستان، استرالیا، فرانسه، قطر، قزاقستان و... صادر شده است.

جهت مشاهده کامل لیست محصولات و خدمات شرکت نگین سنگ کویر به سایت ما مراجعه فرمایید.
www.neginstone.com
تلگرام: 09101185343
طراحی شده توسط نگین سنگ کویر تمامی حقوق این وبلاگ متعلق به نگین سنگ بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد